راستش رو بخواهید خیلی ناراحتم. چند وقتی هست که متوجه شدیم حنا موقع حرف زدن لکنت زبان داره. من بخصوص وقتی از ترکیه برگشتیم بیشتر متوجه شدم ولی همسر گفت قبلتر هم بوده ولی نه به این شدت. هفته اول به خودم گفتم شاید بخاطر سفر و تغییرات مبنی بر اونه. راستش رو بخواهید کلی هم خودم رو سرزنش کردم. چون فکر کردم شاید علت لکنت زبانش این باشه که وقتی برادرزاده با حنا شوخی میکرد و حنا خوشش نمیومد و من رو صدا میکرد، من همش میخواستم تربیتش کنم و بهش میگفتم خودت بهش بگو نه! خودم رو سرزنش میکردم که از بچه ام حمایت نکردم و نتیجه اش این شده. بعد که همسر گفت از قبل هم بوده، یک کم از سرزنشم کم شد ولی به نگرانیم افزوده شد. شاید علتش مشکلات من با همسره. ولی فکر کردم کمی صبر کنیم شاید بهتر بشه. بالاخره هفته پیش همسر حنا رو برد یکی از مراکز دولتی که به صورت فرست کام-فرست این  ارزیابی اولیه انجام میدن. اونجا هم گفتند که به نظرشون مشکل لکنت داده و حالا ارجاع دادن به متخصص گویایی. حالا چند ماه طول بکشه تا نوبتش بشه خدا میدونه. ولی قلبم پاره پاره میشه وقتی دخترکم میخواد حرف بزنه و کلمات (بخصوص آواها) سخت از زبونش میاد بیرون. جالبیش اینه که وقتی فارسی حرف میزنه این مشکل رو نداره ولی تو انگلیسی خیلی واضحه. روز شنبه داشتیم میرفتیم آتیش بازی و یکی از دخترخاله های حنا با ما تو ماشین بود که شش ساله است. بعد حنا که میگفت "آی آی آی آی" دختر خاله اش هم شروع کرد ادای حنا رو در آوردن. میدونم که بچه کوچیکه و منظوری نداشت ولی دیدن این صحنه برام خیلی سخت بود. فکر اینکه حنا بخاطر حرف زدنش مورد تمسخر و خنده قرار بگیره و چنین چیزی برچسبی بهش قلبم رو آتیش میزنه. میخوام به فامیل پیام بدم و بگم حنا چنین مشکلی داره و با بچه هاشون صحبت کنند که حنا رو مسخره نکنند و تو حرفش نپرند و بگذارن حرفش رو بزنه. ولی نمیدونم آیا این روش درسته یا نه.

امیدوارم که خیلی زود بتونیم این مشکل رو حل کنیم. 


نظرات 8 + ارسال نظر
لاندا دوشنبه 26 تیر 1402 ساعت 20:59

نگران نباش ترنج، ممکنه موقتی باشه. فعلا این استرس رو نداشته باش. ممکنه به خاطر عجله در حرف زدن باشه یا یه استرس پنهان. مثلا مهد کودکش رو بررسی کن، شاید دوس داره اونجا بین بچه های دیگه شنیده بشه و با عجله حرف میزنه. عوامل محیطی خیلی میتونن اثر داشته باشن. خصوصا که میگی تو فارسی این مشکل رو نداره

امیدوارم لاندای عزیز. مهدش رو میخوام عوض کنم کلا. در مورد اینکه فارسی مشکل نداره با متخخصص زبانشناسی صحبت کردم. چون انگلیسی حنا بهتره، این مشکل در انگلیسی خودش رو نشون میده. گفت وقتی که شروع کنه به حرف زدنهای پیچیده در فارسی هم شاید این مشکل بروز کنه.

مارال چهارشنبه 21 تیر 1402 ساعت 18:07 http://mypersonalnotes.blogsky.com/

کدوم کشور هستین ؟‌ دختر من هم مشکلات دیگه ای در زمینه گفتار داشت و تو کانادا خیلی بهش کمک کردن .

من هم کانادا هستم.

منجوق سه‌شنبه 20 تیر 1402 ساعت 01:49 http://manjoogh.blogfa.com

مطمینی به خاطر دو زبانه بودن نیست؟

بعید میدونم بخاطر دو زبانه بودن باشه. ولی داره بهتر میشه انگار.

زری.. دوشنبه 19 تیر 1402 ساعت 09:36

سلام، اول از همه که خدا رو شکر حال بابات خوبه(پست ها را با تاخیر خوندم) من برادرم لکنت داره و برای بچه هام خیلی استرسش را داشتم مخصوصا که دخترم کلاس اول اینطوری شد و دیگه بزرگ بود، پسر بزرگه هم تو چهار پنج سالگی، اما هردوشون بعد یه مدتی خوب شدند علاوه بر توصیه های روانشناسی من سعی میکردم یه مدتی غذاهای گرم تر بهشون بدهم ‌اصطلاحا مغز بچه گرم بشه؛) نمیدونم اثر این بود یا نه!؟ اما خب با مرور زمان مشکل لکنت رفع شد بدون رفتن به دکتر. غذای گرم مثل خرما، ارده، شیره خرما، آبجوش نبات

مرسی زری جون. رسیدن بخیر. امیدوارم که خیلی بهت خوش گذشته باشه. باشه. غذای گرم رو امتحان میکنم.

سیما سه‌شنبه 13 تیر 1402 ساعت 15:04

پسر من هم وقتی در جمله‌بندی به مشکل میخوره، یک هجا رو انقدر تکرار میکنه تا جمله‌ی مدنظرشو در ذهنش بسازه. من فکر میکنم بخش زیادیش طبیعی باشه و مرتبط با نوپایی‌شون در تکللم.

درسته. یک قسمتش برای اینه که توانایی های تکلمیشون کمتر از تواناییهای ذهنیشون هست و معمولا رفع میشه. ما هنوز مطمئن نیستیم که آیا برای حنا اینطور هست یا نه. فعلا که باید صبرکنیم.

صحرا سه‌شنبه 13 تیر 1402 ساعت 14:21 http://Sahra95.blogsky.com

عزیزم ناراحتیتو درک می کنم و امیدوارم زودتر پیش متخصص برید. تو این مدت نمیتونید متخصص آنلاین پیدا کنید؟ البته میگی توی فارسی مشکلی نداره وگرنه دکترهای آنلاین ایرانی پیدا میشه. من در مورد لکنت خیلی اطلاعی ندارم اما امیدوارم که به خاطر دو زبانه بودنش باشه و هرچی مسلطتر بشه به زبان لکنتش کمتر بشه

میتونیم خارج از سیستم کسی رو پیدا کنیم. ولی اون ارزیاب اولیه گفت که شش ماهی زمان بدید شاید خودش از این وضعیت خارج بشه. اینه که ما فعلا کارهایی که بهمون گفتند رو داریم انجام میدیم تا ببینیم چی میشه.

ماهی سه‌شنبه 13 تیر 1402 ساعت 13:08 http://redfishi.wordpress.com

البته خوب شد که تست های مربوطه را هم انجام دادی البته طبق تجربه من بعصی از بچه هایی که دو یا چند زبانه بزرگ می‌شوند کمی مشکل تاخیر رشد زبان پیدا می‌کنند که بعدا خوب میشه.

ممنونم. امیدوارم که زودتر خوب بشه.

ترانه سه‌شنبه 13 تیر 1402 ساعت 11:32

خوبه که با متخصص تماس گرفتی ترنج جان. چند سالشه حنا؟ چند وقته متوجه این تغییر در حرف زدنش شدی؟

بعد هم حتما گوگل کردی در مورد اینکه چکار کنی که استرس پیدا نکنه موقع حرف زدن. مثلا حرفهاش رو تموم نکنی، باهاش شعرهای کودکانه بخونی، خودت با آرامش حرف بزنی...

ترانه جون، حنا آخر شهریور سه ساله میشه. آره. گوگل کردم و سعی میکنیم تکنیکها رو اجرا کنیم. ولی مشکلیه که باید زمان داد و من هم کلا آدم کم صبری هستم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد