راستش رو بخواهید من اسم دکتر هلاکویی رو خیلی شنیده بودم و البته خیلی وقتها تو فید یوتیوبم یک جورهایی هی اسمش میمومد اما با تاپیکهای خیلی عجیب و غریب (مثلا اینکه زنم میخواد با دوستم سکس گروهی داشته باشیم"  و چیزهایی از این دست. بنابراین هیچوقت سعی نکرده بودم که به گفته‌هاش گوش بدم و به نظرم میومد از این روانشناسهای زرد هستند. چند هفته قبل داشتم چند تا آهنگ برای رقص با حنا ذخیره میکردم که دوباره تو فید یوتیوب دیدم "صحبتهای دکتر هلاکویی درباره درمان تنبلی". از اونجایی که من همیشه فکر میکنم آدم تنبلی هستم و همیشه هم دنبال یک راه هستم که از تنبلی خلاص شم، همونجا ذخیره کردم که بعداً نگاه کنم. امروز بالاخره بعد از ظهر که جی با دوستش رفته بود بیرون و حنا خواب بود؛ در حالیکه داشتم برای شام سبزیجات خرد میکردم، وقت کردم که مطلبشون رو گوش کنم و راستش رو بخواهید به نظرم بسیار خوب، واقع‌بینانه، و جامع بود. البته بیشتر برای درمانش نه ولی عللی که برشمرد و گفته‌هاش به نظرم بسیار منطقی و با کیفیت بود. از اونجایی که من ازشون فقط این یک مطلب رو شنیدم هنوز نمیتونم قضاوت قبلیم رو (که البته بی‌پایه است) خیلی تعدیل کنم اما آدم گاهی در جایی که انتظارش رو نداره چیزی میشنوه که خیلی به دردش میخوره. اینه که خوبه شاید ذهنم رو باید نسبت به آدمهای متفاوت و ایده‌های متفاوت بازتر نگه دارم. 


اینجا خیلی مده که از آدم سر مصاحبه کاری و ... از آدم سوال کنند که اهداف پنج ساله و ده ساله و ... چی هست. این سوالی هست که امروز ذهن من رو به خودش مشغول کرده و راستش جوابی ندارم. مثلاً میدونم که میخوام درآمد بیشتری داشته باشم ولی هیچ مسیر مشخصی جلوی روم نمیبینم که بتونم اون رو به هدف تبدیل کنم. چون هدف آرزو نیست. میخوام مادر پرانرژی‌تری برای حنا باشم (این همین الان به ذهنم رسید و همین گواه اینه که گاهی نوشتن چقدر میتونه خوب باشه). برای مادر پرانرژی بودن البته میدونم چه کارها باید بکنم. مثلاً وزن کم کردن، ورزش منظم و خوب خوابیدن. مثلاً شاید در پنج سال آینده هدفم این باشه که در Tough mudder  شرکت کنم که یک جور مسابقه دو/استقامت هست که از موانع مختلف رد میشی و بالطبع آسون نیست و یک بدن ورزیده و آماده میخواد. در زمینه کاری البته خیلی گنگ تر هستم و واقعا جز اینکه میدونم میخوام از کارم لذت بیشتری ببرم و پول بیشتری دربیارم هیچ ایده دیگری ندارم. البته الان دیگه میدونم چه چیزهایی نمیخوام. مثلاً میدونم که نمیخوام کارم مسافرت داشته باشی. سالی یکبار رفتن به کنفرانس و ... خوبه اما کاری که احتیاج به سی درصد زمان مسافرت داشته باشه به درد من نمیخوره. همینطور دلم میخواد ساعات کارم منعطف باشه و بتونم شبها و .. انجامش بدم و در عوض روزهام رو با حنا بگذرونم. دلم میخواد کارم در یک محیط پویا باشه و جا برای رشد و یادگیری بیشتر داشته باشه. اصلاً طوری باشه که لازم باشه مدام درحال یادگیری باشم. بگذریم. فکر کنم این ایده‌ها رو باید روی کاغذ بیارم. 


دیشب یک فیلم نگاه کردیم به عنوان معلم مهدکودک. به نظر من جالب بود. راجع به یک معلم مهدکودک هست که کشف میکنه یکی از شاگردانش استعداد  شعر داره ولی بچه در یک خانواده‌ای هست که براشون این قابلیت مهم نیست و یا اینکه میخوان زندگی بچه‌ نرمال و عادی باشه.... از دیشب یک جورهایی درگیر داستانم و یک دوگانگی راجع به رفتار معلمه درونم هست. یک بخش کاملاً معلم رو محکوم میکنه و بخش دیگه کاملاً کارهاش رو درک میکنه. زندگیش رو. روزمرگیش رو و شیفتگیش رو نسبت به پسره و تمام تلاشهایی که میکنه براش... 


خط قبلی رو که نوشتم، نمیدونم چی رو داشتم سرچ میکردم که خوردم به یک کلمه‌ای به اسم  Enneagram. چون تا بحال نشنیده بودم، جستجو کردم و یک جور تست شخصیت‌شناسی هست و البته که رفتم تست شخصیت شناسیش رو هم انجام دادم. نتیجه من کاملاً صد در صد نبود چون دو تایپ رو کاملاً یکسان نمره آورده بودم ولی شرح حال یکی از شخصیتها شدیداً به من شبیه بود و فکر میکنم تست نسبتاً درستی هست. حالا اگر حوصله کردید برید اینجا: Enneagram Test (2021) | Take the Test (Free) و تست بدید و بگید برای شما چقدر درست بوده. 

نظرات 7 + ارسال نظر
مهربانو جمعه 27 فروردین 1400 ساعت 21:11 http://baranbahari52.blogsky.com/

ترنج جان من دکتر هولاکویی رو زیاد گوش دادم در هشتاد درصد مواقع تاییدش کردم . تست رو تا وسطاش رفتم ولی چون محل کارم بودم دیدم طولانیه رها کردم تا بعد .
با توجه به اوضاع جهان مخصوصا مایی که تو ایران هستیم اصلا نمیتون هیچ پیش بینی برای مدت کوتاهی بعد از این هم داشته باشم چه برسه برای پنج سال بعدم
اینا هم برای تو

ممنون از نظرتون. درسته واقعا با این اوضاع دنیا هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

سهیلا دوشنبه 23 فروردین 1400 ساعت 19:40 http://Nanehadi.blogsky.com

سلام.یکی از راه های مقابله با تنبلی انجام دادن هر کاری همون موقع که به ذهنتون میاد هست.میدونی چیزی که ما تنبلی اسمش رو گذاشتیم شاید افسردگی باشه،شاید کمالگرایی باشه.برای من هر دوش هست.گاهی فکر میکنم این کارو بکنم آخرش که چی.در نتیجه کار انجام نمیشه.بعضی وقتا فکر میکنم نمیتونم به بهترین حالت انجام بدم.کارم ناقص هست.پس ولش میکنم.پس منم با سریع انجام دادن کار به ذهن مزاحمم اجازه فلسفه بافی الکی نمیدم.
تست عالی بود.ممنون از معرفیش.

سلام. مرسی بابت راهنمایی. دقیقا همین چیزی که گفتید هست. آدم باید سریع انجام بده

مرجان پنج‌شنبه 19 فروردین 1400 ساعت 13:30

دکتر هلاکویی رو من چندتا چیز ازش شنیدم از بس که دیدم دوستام ازش تعریف کردن ولی واقعا موندم که چطور این همه مرید داره، تحلیل من از حرفاش اینه که در مقوله کتابی خوب حرف میزنه ولی تو زمینه راهکار کلا هیچ جوره حرفاش به درد و منطق من نمیخوره. ... در مورد تستهای روانشناسی مثل همین که معرفی کردی، خوب کلا نمیفهمم قصد توش چیه، از خودت سوال میپرسه که مثلا ؛من اگه مخالفتی باهام کنن زود می رنجم، بعد جواب میزنی دقیقا ! در انتها جواب میده شما ادم زودرنجی هستید ، بعد من خوشحال میشم که چه قدر جواب درسته:) در مورد تنبلی هم من الان تو همین فازم، علتش هم اینه که با کلی درس و مقاله نوشتن و کار کردن ، هیچ وقت جرات پیدا نکردم که برم به سمت علاقم، یعنی علاقمم بعد اینهمه سال گم کردم، برای همین رسما بعد تولد دخترم از کارم اومدم بیرون و چون نیاز مالی هم نداشتم دیگه برنگشتم .ولی الان هم بی انگیزه شدم و هم تنبل. خیلی خوشحالم که لحظه لحظه کودکی دخترم رو از دست ندادم به خاطر کار ،چون ۱۰۰٪ به جای تنبلی و سردرگمی، دچار افسردگی میشدم(این تنها جایی بوده که به خاطر خواست خودم زدم همه چی رو خراب کردم ولی کاری که دوست داشتم رو بدون اگه ها انجام دادم) اما الان هم متاسفانه جایی هستم که میدونم باید یه کار اساسی کنم که از خودم راضی باشم ولی نمیتونم راهم رو پیدا کنم. شاید بعد نزدیک ۴۰ سال اولین باره که اینقدر بی مصرف حس میکنم خودم رو. اگه هم برمیگشتم سر کار ، یه مسیر کاری مشخص داشتم که توش لذتی نمیبردم.

من بعد از اینکه تست رو دادم رفتم یک سری صحبتهای بنیانگزار این تست رو تو یوتیوب نگاه کردم که مثلا میگفت اگر شخصیت شما مثلاً شماره 9 هست، نقاط قوتتون چی هست و نقاط ضعفتون چیه و چطوری به نقاط ضعفتون غلبه کنید. مثلا توصیه اش به شخصیت من این بود که یک مدت به همه درخواستهایی که ازت میشه نه بگو... اینطوری بخش ضعیف وجودت رو تقویت میکنی.
کلاً هدف پیدا کردن کار سختی هست و کاملاً درک میکنم که پیدا کردن راه چقدر دردسر داره. امیدوارم که زودتر از سردرگمی در بیاییم.

اتم پنج‌شنبه 19 فروردین 1400 ساعت 08:19

تستش خیلی درست بود بنظرم. البته شخصیت MBTI رو هم میپرسید که نمیدونم اونم تاثیر داشت یا نه چون خیلی منطبق بودن باهم.

من MBTI رو ندادم.

یاسی چهارشنبه 18 فروردین 1400 ساعت 23:45

ترنج جان.امیدوارم که به همه اهدافت برسی ولی با توجه با اوضاع روز و آنچه در دنیا داره رخ میده میترسم که همه چی تبدیل به یه آرزو بشه برای ما آدمها...امیدوارم که همه چی بزودی به حال نرمال برگرده...واقعا هیشکی نمیتونه بگه 5 تا 10 سال دیگه دنیا و آدمهاش دستخوش چه تغییراتی شدن؟؟!!

واقعا نمیشه گفت ولی فکر کنم یکی مهمترین چیزها اینه که آدم نسبت به آرزوهاش هم منعطف باشه و با زمان مرورشون کنه و اگر لازم شد تغییرشون بده.

زری .. دوشنبه 16 فروردین 1400 ساعت 22:40 http://maneveshteh.blog.ir

واااااااای چقدر وحشتناکه که از ادم بپرسند برنامه ی پنج ساله یا ده ساله ات چیه؟ چقدر سوال سختیهض! من واقعا نمیدونم چی باید بگم حالا کاری به ائنها ندارم که بهشون چی جواب بدهم مشکل اینه که برای خودم هم جوابی ندارم:(
تست را سر فرصت میرم انجام میدهم. مرسی اینجا گذاشتی.
اون دکتر هلاکویی هم دوست داشتم بدونم چی گفته بود. حوصله و وقت کردی بنویس بیشتر ازش.
برام جالبه بدونم چرا اصلا تو به خودت برچسب تنبل بودن میزنی؟ میخوام بدونم اصلا اساسا چرا اینطوری فکر میکنی؟

آره. خیلی سوال سختی برای من هم هست.
در مورد اینکه چرا فکر میکنم تنبل هستم یه سری شواهد هست مثل اینکه درست و حسابی درس نخوندم یا اینکه خونه ام اونطور که باید و شاید تمیز نیست و ...

taraaaneh شنبه 14 فروردین 1400 ساعت 12:10 http://taraaaneh.blogsky.com

سلام. من اون تست رو دادم. تا حد زیادی درست بود.

من فکر میکنم تا وقتی که در مورد خودت تصویر ذهنیت " تنبل بودن" هست بعید هست بتونی طور دیگه ای عمل کنی.
فکر می کنم اول لازمه روی اون تصویر ذهنی کار کن و تغییرش بدی

درست میگی ترانه جون. دارم رو خودم کار میکنم. گاهی موفق هستم که صدای درونم رو قطع کنم و گاهی نه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد